Waarom is nieuwsgierigheid zo belangrijk?

Jason Fredrick van Eunen • 31 maart 2021

Deze blog delen? Klik hieronder.


Jonge kinderen hebben nieuwsgierigheid in overvloed. Nieuwsgierigheid ontstaat als we beseffen dat we iets nog niet weten, maar datgene wel graag willen weten. Als nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd gaan onze hersenen aan het werk en versterken ze de verbindingen in het brein. Er komen allemaal stofjes vrij via het beloningscircuit in het brein, daar worden we blij van! Nieuwsgierige leerlingen zijn daarom gemotiveerd, stellen veel vragen, zijn leergierig en zijn betrokken in de klas. Nieuwsgierigheid is dus hartstikke belangrijk, ook in jouw klas! Echter, onderzoeken wijzen ons erop dat kinderen in de loop van de basisschooltijd minder nieuwsgierig worden. Hoe kan dat?

Naarmate kinderen ouder worden stellen kinderen minder én andere soorten vragen. In de onderbouw komen vaak verwondervragen voorbij als “Waarom is de lucht blauw?”, terwijl in de bovenbouw vaker “Moeten we dit ook leren op de toets?” wordt gevraagd. Natuurlijk hebben we de eerste soort vragen veel liever! Nieuwsgierige kinderen gaan namelijk verder dan het onthouden van informatie en zoeken actief naar mogelijkheden om toe te passen en te ontdekken.


Een nieuwsgierige mindset helpt zelfs om informatie te leren waar we niet direct geïnteresseerd in zijn, hoe handig! Hoge nieuwsgierigheid zorgt er zo voor dat kinderen ook hoger scoren op schoolprestaties als taal en rekenen. Hoe zorgen we er dan voor dat kinderen nieuwsgierig blijven en nog nieuwsgieriger worden tijdens hun reis door het basisonderwijs?

Rol van de leerkracht

Leerkrachten hebben de sleutel in handen om een nieuwsgierige sfeer in de klas te creëren en zo nieuwsgierigheid bij hun leerlingen te prikkelen. Hoe pak je dat aan? Jouw eigen nieuwsgierigheid tonen als leerkracht speelt hier een belangrijke rol in. Laat je leerlingen merken hoe leuk nieuwsgierigheid is en neem ze mee in je enthousiasme. Vertel eens over een moment toen je zelf nieuwsgierig naar iets was. Wat deed het toen met je? Welke vragen kwamen er in je op? Zo laat je leerlingen kennismaken met wat het precies betekent om nieuwsgierig te zijn.


Als je zelf het goede voorbeeld geeft, zullen je leerlingen volgen! Hieronder staan drie snelle tips waarmee je aan de slag kunt om meer nieuwsgierigheid te creëren in jouw klas.

3 tips om meer nieuwsgierigheid in jouw klas te creëren.

Durven om nieuwsgierig te zijn

Het laatste wat we willen is dat kinderen denken: “Kan ik deze vraag wel stellen?’. Bang zijn om vragen te stellen stopt nieuwsgierigheid. Daarom is veiligheid in een klas heel erg belangrijk. Veiligheid om vragen durven te stellen, durven te antwoorden en om te durven te experimenteren. Veiligheid voor nieuwsgierigheid creëer je door leerlingen elkaar beter te laten leren kennen. Hoe goed kennen jouw leerlingen elkaar? Laat leerlingen elkaar eens ‘interviewen’ en ze in de klas vertellen wat ze over elkaar te weten zijn gekomen. Tip! Er staat een handig gratis werkblad op mijn website om eens uit te proberen.


Nieuwsgierige persoon van de week

We kunnen heel veel leren van de geniale mensen die ons voor zijn gegaan. Leonardo da Vinci, Einstein, Rembrandt… vaak kennen de kinderen deze personen nog niet! Introduceer de ‘nieuwsgierige persoon van de week’. Hang een schilderij aan de muur met een foto, laat de leerlingen vragen bedenken voor deze persoon en laat ze op onderzoek uitgaan. Plaats bijvoorbeeld iedere twee weken een nieuwe foto aan de muur om de nieuwsgierigheid te blijven prikkelen.


Bevraag het gewone!

Met alledaagse voorwerpen kan je zo aan de slag om nieuwsgierigheid te prikkelen, bijvoorbeeld met een appel. Stel samen met de klas eens vragen aan deze appel. Laat ze zelf met vragen komen: waar kom je vandaan? Hoe groei je? Of.. waarom heb je verschillende kleuren? Zo kun je in één simpele appel verschillende lessen stoppen: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, taal, rekenen en ga maar door. Hoe geweldig is dit!

Waar wil jij

nieuwsgierigheid aanwakkeren?

Klik op jouw keuze!

Nieuwsgierigheid in het onderwijs Nieuwsgierigheid op de werkvloer


Waar wil jij nieuwsgierigheid stimuleren?

Deze blog delen? Klik hieronder.

Jason Fredrick van Eunen | Nieuwsgierig Denken

Over de schrijver

Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.


Schrijf je in voor de Nieuwsgierig Denken nieuwsbrief en mis geen enkele blog.

Neem contact met ons op

Anderen bekeken ook


door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Krijgt het belang van nieuwsgierigheid prikkelen wel de aandacht die het verdient in het onderwijs?! Iedereen wil immers wel leerlingen die nieuwsgierig zijn naar de lesstof! Maar… wordt hier ook actief op ingespeeld? Hackmann en Engel (2002) zochten dit in een studie uit.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
"Wat zijn nu precies goede vragen om te stellen aan mijn klas?" Dat wordt vaak gevraagd in mijn workshops als we het hebben over nieuwsgierigheid prikkelen in het onderwijs. Een belangrijk component van een vraag die daadwerkelijk nieuwsgierigheid prikkelt is dat de vraag aansluit bij de belevingswereld van diegene aan wie je hem stelt. Een voor de hand liggende vraag verveelt en een ingewikkelde vraag vervreemd juist.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Stel die vraag! Probeer dat experiment! Moedig jij nieuwsgierigheid wel eens aan? Of kun je zelf soms eens een klein zetje gebruiken? Een kleine aanmoediging kan inderdaad zomaar eens het verschil maken. In een onderzoek onder 200 personen vroeg onderzoeker Francesca Gino zich af wat het effect is van een nieuwsgierige aanmoeding tijdens het werk. Wat blijkt?Een klein duwtje in de rug maakt al een groot verschil
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Hoe reageren we op nieuwe dingen? En waarom doet de een dat liever dan de ander? Onze nieuwsgierigheid is enorm belangrijk om te leren en te innoveren. Wetenschappers gingen daarom op onderzoek uit naar de oorsprong van onze nieuwsgierigheid! Daarvoor gingen ze geen mensen bestuderen, maar... orang-oetans. Onderzoeker Caroline Schuppli. “Als we willen weten hoe deze eigenschap is ontstaan, moeten we het bestuderen bij onze naaste verwanten.”
Nog meer nieuwsgierige onderzoeken lezen