Blog Post

Tips om leerlingen nieuwsgierig te maken naar je les

Jason Fredrick van Eunen • mei 06, 2021

Deze blog delen? Klik hieronder.


Als we nieuwsgierig zijn, willen we iets écht graag weten. Lessen die nieuwsgierig maken motiveren daarom leerlingen om met de lesstof aan de slag te gaan. Maar… niet elke les zet zomaar aan tot leergierig gedrag. Hoe kun je de kracht van nieuwsgierigheid inbouwen in jouw lessen? En hoe kun je als leerkracht jouw eigen interesses en passies inzetten om je leerlingen te inspireren?

🌎 De wereld als inspiratie

Tegenwoordig worden we continu nieuwsgierig gemaakt. De reclames om ons heen, de spelletjes die we spelen en de koppen van kranten die we lezen; ze hebben allemaal als doel om onze aandacht te trekken. We kunnen hier veel van leren als we er van een afstandje naar kijken. Deze aandachttrekkers zijn namelijk perfecte voorbeelden van technieken die worden gebruikt om nieuwsgierig te maken. Technieken waardoor we aan het denken worden gezet of overgaan tot actie. Hoe ze dat doen? Denk aan het verbergen van een stukje informatie, het oproepen van een bijzondere vraag of het delen van een spannend feit. Dit zijn niet alleen effectieve manieren om ons iets te laten kopen of doen, maar natuurlijk ook om iets te leren. Bekijk jouw lessen eens vanuit dit andere perspectief: wat kun je leren van de manier waarop je zelf elke dag nieuwsgierig wordt gemaakt? Hoe kun je jouw lessen hiermee versterken?

Nieuw!

Breng nieuwsgierigheid tot leven in je klaslokaal - een online cursus voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.

Onine Cursus Nieuwsgierigheid
Klik hier om de cursus te bekijken

❓ Een vraag leidt tot nog meer vragen

Wanneer we actief op zoek zijn naar kennis, stellen we vragen. Maar ook als we nieuwsgierige vragen in de klas stellen, roept dit bij leerlingen de behoefte op om te ontdekken. Dit is een hele directe manier om nieuwsgierigheid te prikkelen. Anders dan vragen die kennis peilen – zoals examenvragen – dagen nieuwsgierige vragen uit om anders, verder of kritisch na te denken. Zogenaamde ‘hogere orde’-vragen zijn een goed startpunt om meer nieuwsgierigheid in de lessen te brengen. Je kunt ze gebruiken om leerlingen ‘aan’ te zetten. Voorbeelden zijn: ‘Hoe zouden mensen kunnen leren vliegen?’ of ‘Wat als we niet meer kunnen tellen?’ Ze doen een beroep op de verbeeldingskracht en stimuleren de fantasie. Ook effectief zijn vragen waarvan kinderen denken dat ze het antwoord weten, maar waarvan het antwoord ze toch verrast. Bewust worden van wat je nog niet weet, helpt om daar verdere vragen over te stellen.


Probeer dit eens! Nieuwsgierigheid is besmettelijk. Ook die van jou! Niets werkt zo aanstekelijk als iemand die helemaal op kan gaan in het onderwerp. Uit onderzoek blijkt dat een leerkracht, die zelf ook boeiende vragen stelt en actief meedenkt, de leergierigheid stimuleert bij anderen. Kies voor je volgende thema eens een onderwerp waarover jij zelf ook vragen hebt. Niet alleen zul je meer plezier ervaren, ook leerlingen zullen meegaan in jouw nieuwsgierigheid.

🧠 Aansluiten op kennisniveau

Als we met vragen nieuwsgierigheid willen opwekken, dan is het essentieel dat het vinden van een antwoord of het bedenken van een oplossing binnen het bereik van de leerlingen ligt. Daarom is het laten aansluiten van de les bij het kennisniveau van de klas heel erg belangrijk. Wanneer nieuwe informatie te ver van de leerlingen afstaat, is het lastig om vragen te bedenken en aansluiting te vinden bij het onderwerp. Speel dus in op wat jouw klas al weet over het onderwerp en wat ze nog graag willen leren. Hier kun je ook actief naar vragen.


Probeer dit eens! Nieuwsgierigheid is altijd binnen handbereik. Je kunt makkelijk je les verrijken met alledaagse voorwerpen die leerlingen al kennen, maar waar ze toch nog veel over kunnen leren. Neem bijvoorbeeld eens een appel. Daar kunnen leerlingen veel nieuwsgierige vragen over stellen. Hoe kom deze aan zijn kleur? Heeft een appel ook broertjes en zusjes? Deze methode heet ‘object-gebaseerd leren’. Je neemt een object mee naar jouw klas en bouwt de les daaromheen. Nieuwsgierigheid prikkelen was nog nooit zo makkelijk.

✅ Wil je meer nieuwsgierigheid in jouw les inbouwen? Deze korte checklist helpt jou op weg!


  • Zijn er verrassende elementen in de les aanwezig die vragen oproepen?
  • Spoort de les aan tot het doen van eigen onderzoek?
  • Sluit de les aan bij het huidige kennisniveau en belevingswereld?
  • Biedt de les de mogelijkheid om verschillende paden te volgen?
  • Zitten er elementen in jouw les waar je zelf ook nieuwsgierig naar bent?

Waar wil jij

nieuwsgierigheid aanwakkeren?

Klik op jouw keuze!

Nieuwsgierigheid in het onderwijs Nieuwsgierigheid op de werkvloer


Waar wil jij nieuwsgierigheid stimuleren?

Deze blog delen? Klik hieronder.

Jason Fredrick van Eunen | Nieuwsgierig Denken

Over de schrijver

Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.


Schrijf je in voor de Nieuwsgierig Denken nieuwsbrief en mis geen enkele blog.

Neem contact met ons op

Anderen bekeken ook


door Jason Fredrick 10 mrt., 2023
Nieuwsgierigheid is de motor achter een leven lang leren en ontdekken. Als je ergens nieuwsgierig naar bent, wil je daar namelijk álles over weten en kom je in beweging om op onderzoek uit te gaan! Kan deze kracht van nieuwsgierigheid ook worden ingezet om leerlingen te motiveren voor taal en lezen? Jazeker! In dit artikel duik je in de magische wereld van nieuwsgierigheid en ontdek je hoe je nieuwsgierigheid kunt stimuleren in jouw taalonderwijs. Aan het einde vind je vijf leuke tips!
door Jason Fredrick 08 mrt., 2023
Hoe blijf je nieuwsgierig? Door jezelf vragen te stellen over jouw eigen nieuwsgierigheid en verwondering! In deze blog vind je 25 leuke vragen.
door Jason Fredrick van Eunen 20 sep., 2022
edereen is wel ergens nieuwsgierig naar, maar begrijpen we ook goed waar die nieuwsgierigheid vandaan komt? Onder andere het oplossen van onzekerheid speelt een belangrijke rol.  In deze #NieuwsgierigOnderzoek post deel ik met jullie een studie van dr. Lieke van Lieshout en haar collega's. Zij onderzochten de invloed van onzekerheid op onze nieuwsgierigheid en welk gevoel wij daarbij ervaren.
door Jason Fredrick van Eunen 20 sep., 2022
In mijn posts noem ik nieuwsgierigheid vaak dé motor achter een leven lang leren en ontwikkelen met plezier. Voor elke leeftijd! Wat zegt de wetenschap hierover?  In deze post licht ik een onderzoek uit waarin het nieuwsgierig vermogen van 755 mensen en de invloed van nieuwsgierigheid op het nastreven van (leer)doelen en mentale welzijn werd gemeten.
Nog meer nieuwsgierige onderzoeken lezen
Share by: