Nieuwsgierigheid als kracht voor hoger welzijn en betrokkenheid bij leerkrachten

Jason Fredrick van Eunen • 19 november 2025

Deze blog delen? Klik hieronder.


Nieuwsgierigheid is een superkracht! Niet alleen voor leerlingen… maar juist ook voor onderwijsprofessionals. Dat blijkt opnieuw uit een recente studie onder 339 Italiaanse leerkrachten (Angelini et al., 2025). In dit Nieuwsgierig Denken artikel neem ik je mee in de rol van nieuwsgierigheid in relatie tot de werkbetrokkenheid en algemeen welbevinden van de leerkrachten.

Nieuwsgierigheid Welzijn Betrokkenheid Leerkrachten Onderwijs Onderzoek

De drie karaktereigenschappen die het welzijn van leerkrachten beïnvloeden

Angelini en collega’s onderzochten drie karaktereigenschappen die in het dagelijks werk van elke leraar een rol spelen: caring (zorgzaamheid), inquisitiveness (nieuwsgierigheid) en self-control (zelfbeheersing). Het zijn eigenschappen die we vaak intuïtief waarderen, maar dit onderzoek laat zien dat ze veel dieper verbonden zijn met hoe leerkrachten zich voelen, hoe ze hun werk ervaren en hoe ze overeind blijven in de drukte van een schooljaar.


 In het onderzoek wordt inquisitiveness omschreven als de nieuwsgierigheid om de wereld te verkennen en hangt samen met intellectuele kwaliteiten die onderzoek en vernieuwing aanjagen zoals creativiteit, enthousiasme, moed, een liefde voor leren en hoop. 

Nieuwsgierige leerkrachten ervaren minder burn-out en meer veerkracht

Van die drie eigenschappen bleek nieuwsgierigheid veruit de sterkste voorspeller van werkbetrokkenheid en algemeen welbevinden van de leerkrachten. Dit effect treedt zowel direct als indirect op via minder burn-out verschijnselen en een meer geloof in eigen kunnen. 


Nieuwsgierige leraren voelen zich competenter in hun werk, in klasmanagement en in het betrekken van leerlingen. En… hoe nieuwsgieriger leraren zijn, hoe minder ze last hebben van emotionele uitputting, afstand tot hun werk en stress. Leerkrachten die deze houding in zichzelf blijven voeden zoeken actief naar nieuwe manieren van werken, stellen vragen, proberen dingen uit en blijven zichzelf ontwikkelen. Dat geeft energie, maar vooral ook veerkracht. Het versterkt het gevoel: ik kan dit!



Hoe nieuwsgierigheid van leerkrachten doorwerkt in het leren van leerlingen

Het is extra relevant omdat leerkrachten niet alleen belang hebben bij het ontwikkelen van hun eigen nieuwsgierig vermogen, maar diezelfde houding ook kunnen helpen vormen bij hun leerlingen als rolmodel in hun klas (Lavy, 2019; Watson, 2019), wat op zijn beurt bijdraagt aan de tevredenheid van leerlingen (Gradišek, 2012). Wanneer leerlingen merken dat nieuwsgierigheid wordt gewaardeerd, voelen ze meer vrijheid om zelf te ontdekken, te vragen en te experimenteren. Zo wordt de nieuwsgierigheid van de leerkracht een domino-effect dat de hele klas in beweging zet.

 

Samen ontdekken: de kracht van een nieuwsgierig schoolteam

Is nieuwsgierigheid bij onderwijsprofessionals te ontwikkelen? Jazeker! Daarnaast helpt het om ook samen met het schoolteam te ontdekken of er ook daadwerkelijk ruimte voor nieuwsgierigheid ís. Is er ruimte om vragen te stellen, nieuwe dingen te proberen en ideeën te verkennen?Hoe wordt er gereageerd wanneer een collega nieuwsgierig gedrag vertoont? Een positieve sfeer waar nieuwsgierigheid kan floreren is precies de voedingsbodem waarin leerkrachten (én leerlingen) kunnen blijven ontdekken.

Waar wil jij

nieuwsgierigheid aanwakkeren?

Klik op jouw keuze!

Nieuwsgierigheid in het onderwijs Nieuwsgierigheid op de werkvloer


Waar wil jij nieuwsgierigheid stimuleren?

Deze blog delen? Klik hieronder.

Jason Fredrick van Eunen | Nieuwsgierig Denken

Over de schrijver

Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.


Schrijf je in voor de Nieuwsgierig Denken nieuwsbrief en mis geen enkele blog.

Neem contact met ons op

Anderen bekeken ook


door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Krijgt het belang van nieuwsgierigheid prikkelen wel de aandacht die het verdient in het onderwijs?! Iedereen wil immers wel leerlingen die nieuwsgierig zijn naar de lesstof! Maar… wordt hier ook actief op ingespeeld? Hackmann en Engel (2002) zochten dit in een studie uit.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
"Wat zijn nu precies goede vragen om te stellen aan mijn klas?" Dat wordt vaak gevraagd in mijn workshops als we het hebben over nieuwsgierigheid prikkelen in het onderwijs. Een belangrijk component van een vraag die daadwerkelijk nieuwsgierigheid prikkelt is dat de vraag aansluit bij de belevingswereld van diegene aan wie je hem stelt. Een voor de hand liggende vraag verveelt en een ingewikkelde vraag vervreemd juist.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Stel die vraag! Probeer dat experiment! Moedig jij nieuwsgierigheid wel eens aan? Of kun je zelf soms eens een klein zetje gebruiken? Een kleine aanmoediging kan inderdaad zomaar eens het verschil maken. In een onderzoek onder 200 personen vroeg onderzoeker Francesca Gino zich af wat het effect is van een nieuwsgierige aanmoeding tijdens het werk. Wat blijkt?Een klein duwtje in de rug maakt al een groot verschil
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Hoe reageren we op nieuwe dingen? En waarom doet de een dat liever dan de ander? Onze nieuwsgierigheid is enorm belangrijk om te leren en te innoveren. Wetenschappers gingen daarom op onderzoek uit naar de oorsprong van onze nieuwsgierigheid! Daarvoor gingen ze geen mensen bestuderen, maar... orang-oetans. Onderzoeker Caroline Schuppli. “Als we willen weten hoe deze eigenschap is ontstaan, moeten we het bestuderen bij onze naaste verwanten.”
Nog meer nieuwsgierige onderzoeken lezen