Blog Post

Zo bouw jij aan een nieuwsgierige klas

Jason Fredrick van Eunen • mrt. 31, 2021

Deze blog delen? Klik hieronder.


Nieuwsgierigheid wordt in het onderwijs steeds vaker gezien als een superkracht. Ook in jouw klas leren leerlingen beter wanneer ze oprecht willen weten wat jij ze wilt vertellen. Deze leergierigheid ontstaat niet zomaar. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen in jouw klas hun nieuwsgierigheid met plezier kunnen volgen?

Nieuwsgierigheid laat ons met plezier leren, omdat we openstaan voor nieuwe ervaringen en het ons een blij en gelukkig gevoel geeft. Hoewel ieder kind van nature wel nieuwsgierig is, is deze houding op school niet altijd vanzelfsprekend. Het komt het zelfs voor dat leerlingen minder vragen gaan stellen in de loop van hun schooltijd. Hoe kunnen we die eigenschap toch vasthouden? Één van de belangrijke voorwaarden voor nieuwsgierige leerlingen is dat ze zich veilig voelen in jouw klas. Deze veiligheid geldt als een sterke basis om nieuwe dingen te willen én te kunnen leren.

Kan ik hier nieuwsgierig zijn?

De gedachtes “Kan ik deze vraag wel stellen?” of “Als ik dit zeg ben ik vast heel dom.” roep je liever niet op bij jouw leerlingen en voorkom je door ze een veilige omgeving te geven. In een onveilige sfeer durven leerlingen zich niet kwetsbaar op te stellen en uiten ze hun unieke nieuwsgierigheid niet. Wanneer jouw leerling een veilig gevoel ervaart durft diegene meer vragen te stellen, te experimenteren en buiten gebaande paden te denken. Deze veiligheid is niet alleen belangrijk tussen jouw leerlingen onderling, maar ook tussen jou als docent en de leerling.

Creëer een veilige sfeer in jouw klas

Een veilige sfeer waar nieuwsgierigheid floreert creëer je niet in één dag, maar wel vanaf dag één. Veiligheid wordt vaak in verband gebracht met hechting. Wanneer jouw klas met elkaar (inclusief jou als docent) een goede band heeft ontstaat er vertrouwen en versterk je elkaars nieuwsgierigheid door meer betrokken interactie. Zulke hechting kun je stimuleren door elkaar beter te leren kennen. 


Probeer dit eens!

Een waardevolle oefening is om jouw leerlingen elkaar eens te laten ‘interviewen’ en ze in de klas laten vertellen wat ze over elkaar te weten zijn gekomen. Zo ontdek je tal van gemeenschappelijke interesses in jouw klas, waardoor er een sterkere hechting ontstaat.

Durf te bouwen op elkaars nieuwsgierigheid

Een vraag durven te stellen óf ‘iets anders doen dan de rest’ heeft veel te maken met jezelf kwetsbaar durven op te stellen. Een veilige sfeer opent deuren om die kwetsbaarheid tegemoet te komen, zoals durven om iets niet te weten of openstaan voor nieuwe perspectieven van anderen in de klas. Dit zijn kerneigenschappen van nieuwsgierige denkers. Juist van elkaar kun je heel veel leren. 


De tip voor morgen!

Zijn jouw leerlingen bezig met een creatieve opdracht? Je kunt ze elkaar laten inspireren door ze een rondje te laten lopen door de klas en te kijken naar elkaars creaties: vóórdat het af is. Daar komen weer veel nieuwe ideeën uit! Met deze oefening stimuleer je niet alleen kwetsbaarheid door ‘onaf' werk te tonen, maar geef je jouw leerlingen ook mee dat het goed is om open te staan voor andere perspectieven.

Wat je aandacht geeft groeit

Leren vanuit oprechte nieuwsgierigheid is een avontuur. Dit bouw je langzaam samen met jouw klas in vertrouwen op en heeft tijd en aandacht nodig om te groeien. Begin vandaag en ontdek steeds mooiere momenten en vragen van jouw leerlingen als belonend resultaat.

Waar wil jij

nieuwsgierigheid aanwakkeren?

Klik op jouw keuze!

Nieuwsgierigheid in het onderwijs Nieuwsgierigheid op de werkvloer


Waar wil jij nieuwsgierigheid stimuleren?

Deze blog delen? Klik hieronder.

Jason Fredrick van Eunen | Nieuwsgierig Denken

Over de schrijver

Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.


Schrijf je in voor de Nieuwsgierig Denken nieuwsbrief en mis geen enkele blog.

Neem contact met ons op

Anderen bekeken ook


door Jason Fredrick 10 mrt., 2023
Nieuwsgierigheid is de motor achter een leven lang leren en ontdekken. Als je ergens nieuwsgierig naar bent, wil je daar namelijk álles over weten en kom je in beweging om op onderzoek uit te gaan! Kan deze kracht van nieuwsgierigheid ook worden ingezet om leerlingen te motiveren voor taal en lezen? Jazeker! In dit artikel duik je in de magische wereld van nieuwsgierigheid en ontdek je hoe je nieuwsgierigheid kunt stimuleren in jouw taalonderwijs. Aan het einde vind je vijf leuke tips!
door Jason Fredrick 08 mrt., 2023
Hoe blijf je nieuwsgierig? Door jezelf vragen te stellen over jouw eigen nieuwsgierigheid en verwondering! In deze blog vind je 25 leuke vragen.
door Jason Fredrick van Eunen 20 sep., 2022
edereen is wel ergens nieuwsgierig naar, maar begrijpen we ook goed waar die nieuwsgierigheid vandaan komt? Onder andere het oplossen van onzekerheid speelt een belangrijke rol.  In deze #NieuwsgierigOnderzoek post deel ik met jullie een studie van dr. Lieke van Lieshout en haar collega's. Zij onderzochten de invloed van onzekerheid op onze nieuwsgierigheid en welk gevoel wij daarbij ervaren.
door Jason Fredrick van Eunen 20 sep., 2022
In mijn posts noem ik nieuwsgierigheid vaak dé motor achter een leven lang leren en ontwikkelen met plezier. Voor elke leeftijd! Wat zegt de wetenschap hierover?  In deze post licht ik een onderzoek uit waarin het nieuwsgierig vermogen van 755 mensen en de invloed van nieuwsgierigheid op het nastreven van (leer)doelen en mentale welzijn werd gemeten.
Nog meer nieuwsgierige onderzoeken lezen
Share by: