Zo bouw jij aan een nieuwsgierige klas

Jason Fredrick van Eunen • 31 maart 2021

Deze blog delen? Klik hieronder.


Nieuwsgierigheid wordt in het onderwijs steeds vaker gezien als een superkracht. Ook in jouw klas leren leerlingen beter wanneer ze oprecht willen weten wat jij ze wilt vertellen. Deze leergierigheid ontstaat niet zomaar. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen in jouw klas hun nieuwsgierigheid met plezier kunnen volgen?

Nieuwsgierigheid laat ons met plezier leren, omdat we openstaan voor nieuwe ervaringen en het ons een blij en gelukkig gevoel geeft. Hoewel ieder kind van nature wel nieuwsgierig is, is deze houding op school niet altijd vanzelfsprekend. Het komt het zelfs voor dat leerlingen minder vragen gaan stellen in de loop van hun schooltijd. Hoe kunnen we die eigenschap toch vasthouden? Één van de belangrijke voorwaarden voor nieuwsgierige leerlingen is dat ze zich veilig voelen in jouw klas. Deze veiligheid geldt als een sterke basis om nieuwe dingen te willen én te kunnen leren.

Kan ik hier nieuwsgierig zijn?

De gedachtes “Kan ik deze vraag wel stellen?” of “Als ik dit zeg ben ik vast heel dom.” roep je liever niet op bij jouw leerlingen en voorkom je door ze een veilige omgeving te geven. In een onveilige sfeer durven leerlingen zich niet kwetsbaar op te stellen en uiten ze hun unieke nieuwsgierigheid niet. Wanneer jouw leerling een veilig gevoel ervaart durft diegene meer vragen te stellen, te experimenteren en buiten gebaande paden te denken. Deze veiligheid is niet alleen belangrijk tussen jouw leerlingen onderling, maar ook tussen jou als docent en de leerling.

Creëer een veilige sfeer in jouw klas

Een veilige sfeer waar nieuwsgierigheid floreert creëer je niet in één dag, maar wel vanaf dag één. Veiligheid wordt vaak in verband gebracht met hechting. Wanneer jouw klas met elkaar (inclusief jou als docent) een goede band heeft ontstaat er vertrouwen en versterk je elkaars nieuwsgierigheid door meer betrokken interactie. Zulke hechting kun je stimuleren door elkaar beter te leren kennen. 


Probeer dit eens!

Een waardevolle oefening is om jouw leerlingen elkaar eens te laten ‘interviewen’ en ze in de klas laten vertellen wat ze over elkaar te weten zijn gekomen. Zo ontdek je tal van gemeenschappelijke interesses in jouw klas, waardoor er een sterkere hechting ontstaat.

Durf te bouwen op elkaars nieuwsgierigheid

Een vraag durven te stellen óf ‘iets anders doen dan de rest’ heeft veel te maken met jezelf kwetsbaar durven op te stellen. Een veilige sfeer opent deuren om die kwetsbaarheid tegemoet te komen, zoals durven om iets niet te weten of openstaan voor nieuwe perspectieven van anderen in de klas. Dit zijn kerneigenschappen van nieuwsgierige denkers. Juist van elkaar kun je heel veel leren. 


De tip voor morgen!

Zijn jouw leerlingen bezig met een creatieve opdracht? Je kunt ze elkaar laten inspireren door ze een rondje te laten lopen door de klas en te kijken naar elkaars creaties: vóórdat het af is. Daar komen weer veel nieuwe ideeën uit! Met deze oefening stimuleer je niet alleen kwetsbaarheid door ‘onaf' werk te tonen, maar geef je jouw leerlingen ook mee dat het goed is om open te staan voor andere perspectieven.

Wat je aandacht geeft groeit

Leren vanuit oprechte nieuwsgierigheid is een avontuur. Dit bouw je langzaam samen met jouw klas in vertrouwen op en heeft tijd en aandacht nodig om te groeien. Begin vandaag en ontdek steeds mooiere momenten en vragen van jouw leerlingen als belonend resultaat.

Waar wil jij

nieuwsgierigheid aanwakkeren?

Klik op jouw keuze!

Nieuwsgierigheid in het onderwijs Nieuwsgierigheid op de werkvloer


Waar wil jij nieuwsgierigheid stimuleren?

Deze blog delen? Klik hieronder.

Jason Fredrick van Eunen | Nieuwsgierig Denken

Over de schrijver

Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.


Schrijf je in voor de Nieuwsgierig Denken nieuwsbrief en mis geen enkele blog.

Neem contact met ons op

Anderen bekeken ook


door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Krijgt het belang van nieuwsgierigheid prikkelen wel de aandacht die het verdient in het onderwijs?! Iedereen wil immers wel leerlingen die nieuwsgierig zijn naar de lesstof! Maar… wordt hier ook actief op ingespeeld? Hackmann en Engel (2002) zochten dit in een studie uit.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
"Wat zijn nu precies goede vragen om te stellen aan mijn klas?" Dat wordt vaak gevraagd in mijn workshops als we het hebben over nieuwsgierigheid prikkelen in het onderwijs. Een belangrijk component van een vraag die daadwerkelijk nieuwsgierigheid prikkelt is dat de vraag aansluit bij de belevingswereld van diegene aan wie je hem stelt. Een voor de hand liggende vraag verveelt en een ingewikkelde vraag vervreemd juist.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Stel die vraag! Probeer dat experiment! Moedig jij nieuwsgierigheid wel eens aan? Of kun je zelf soms eens een klein zetje gebruiken? Een kleine aanmoediging kan inderdaad zomaar eens het verschil maken. In een onderzoek onder 200 personen vroeg onderzoeker Francesca Gino zich af wat het effect is van een nieuwsgierige aanmoeding tijdens het werk. Wat blijkt?Een klein duwtje in de rug maakt al een groot verschil
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Hoe reageren we op nieuwe dingen? En waarom doet de een dat liever dan de ander? Onze nieuwsgierigheid is enorm belangrijk om te leren en te innoveren. Wetenschappers gingen daarom op onderzoek uit naar de oorsprong van onze nieuwsgierigheid! Daarvoor gingen ze geen mensen bestuderen, maar... orang-oetans. Onderzoeker Caroline Schuppli. “Als we willen weten hoe deze eigenschap is ontstaan, moeten we het bestuderen bij onze naaste verwanten.”
Nog meer nieuwsgierige onderzoeken lezen