Nieuwsgierig het nieuwe jaar in!

Jason Fredrick van Eunen • 31 maart 2021

Deze blog delen? Klik hieronder.


2021 staat voor de deur. Een nieuw jaar met vele nieuwe gebeurtenissen om nieuwsgierig naar te zijn. Het einde van het jaar is het perfecte moment om stil te staan bij 2020 én vooruit te kijken naar volgend jaar. Het is niet alleen leuk om te doen voor jezelf, maar ook samen met je klas! Hoe kun jij dit doen? In deze blog lees je hier meer over. Zet jij ook nieuwsgierigheid op je goede voornemens lijstje?

Bewust nieuwsgierig zijn

Het jaar lijkt weer voorbij gevlogen! Tegenwoordig gebeurt er zoveel in één dag dat het soms moeilijk is om alles wat we meemaken goed op te slaan. Wanneer we minder alert zijn op wat we allemaal beleven, dan lijkt de tijd sneller te gaan. Als je wel bewust je aandacht erbij hebt, neem je meer in je op en maak je sterke herinneringen. Hierbij speelt ook nieuwsgierigheid een rol. Als je bewust nieuwsgierig bent leef je in het moment en ben je oprecht geïnteresseerd. Ben je dus benieuwd wat er allemaal om je heen gebeurt óf laat je het aan je voorbij gaan? Dit beïnvloedt hoe je de snelheid van tijd ervaart.

Terugblikken op het jaar

Als we terugdenken komen vaak de bijzondere momenten als eerst naar boven. Echter, de meeste dingen die we doen in een jaar zijn heel gewoon. Die raken vaak het snelst in de vergetelheid. Het is interessant dat juist uit onderzoek blijkt dat we vaak de meeste voldoening halen uit terugdenken aan momenten die heel dagelijks zijn. Je kunt je agenda of fotogallerij doorgaan om deze ‘gewone’ momenten terug te zoeken en te herontdekken, maar je kunt jezelf ook een aantal nieuwsgierige vragen stellen om van jouw jaar te leren. Een leuke vraag is bijvoorbeeld: “Wat kun je nu wat je eerder dit jaar nog niet kon?”.  Wanneer je nieuwsgierig bent naar wat er allemaal in jouw jaar heeft afgespeeld lijkt het ook ineens een veel langer jaar!


Lesidee: Nieuwsgierigheidsboekje

Terugblikken is soms lastig, vaak vergeten we precies wat we gedaan hebben! Wil je jouw leerlingen meer stil laten staan bij wat ze leren doordeweeks? Of wat ze meemaken tijdens hun schooldagen? Introduceer een ‘dagboekje’ bij jouw leerlingen! Ieder kind ontvangt dan een eigen boekje waarin één keer per week wordt geschreven. Je kunt voorbeeldvragen geven als: “Wat was je favoriete bezigheid deze week?” Zo nu en dan kijk je samen terug in het dagboekje en bespreek je dit. En… aan het einde van het jaar heeft je leerling een super toffe herinnering!


Nieuwsgierigheid als goede voornemen

Je kunt terugkijken naar dit jaar, maar natuurlijk ook nieuwsgierig zijn naar het komende jaar. Waar wil je graag meer over leren? Welke ervaringen wil je graag op doen? Wat staat op jouw goede voornemen lijstje? Zet nieuwsgierig zijn erbij! Als houvast kun je hier tijd voor blokken in je agenda, bijvoorbeeld wekelijks een ‘nieuwsgierig kwartiertje’. In dit kwartier neem je tijd om zelf op ontdekking te gaan. Je kunt gaan lezen, praten met anderen, creatief bezig zijn of wellicht een verrassende TED-talk kijken. Deze tijd kun je naast voor jezelf, ook voor je klas inplannen. Zo blijf je nieuwsgierigheid stimuleren door het hele jaar heen.


Lesidee: Nieuwsgierige doelen stellen

Stel doelen met de hele klas en begin het jaar vol nieuwsgierigheid en energie. Wat zou ik graag willen kunnen? Wat wil ik leren? Wat wil ik ontdekken komend jaar? Hele belangrijke vragen, óók voor jonge kinderen.

Waar wil jij

nieuwsgierigheid aanwakkeren?

Klik op jouw keuze!

Nieuwsgierigheid in het onderwijs Nieuwsgierigheid op de werkvloer


Waar wil jij nieuwsgierigheid stimuleren?

Deze blog delen? Klik hieronder.

Jason Fredrick van Eunen | Nieuwsgierig Denken

Over de schrijver

Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.


Schrijf je in voor de Nieuwsgierig Denken nieuwsbrief en mis geen enkele blog.

Neem contact met ons op

Anderen bekeken ook


door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Krijgt het belang van nieuwsgierigheid prikkelen wel de aandacht die het verdient in het onderwijs?! Iedereen wil immers wel leerlingen die nieuwsgierig zijn naar de lesstof! Maar… wordt hier ook actief op ingespeeld? Hackmann en Engel (2002) zochten dit in een studie uit.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
"Wat zijn nu precies goede vragen om te stellen aan mijn klas?" Dat wordt vaak gevraagd in mijn workshops als we het hebben over nieuwsgierigheid prikkelen in het onderwijs. Een belangrijk component van een vraag die daadwerkelijk nieuwsgierigheid prikkelt is dat de vraag aansluit bij de belevingswereld van diegene aan wie je hem stelt. Een voor de hand liggende vraag verveelt en een ingewikkelde vraag vervreemd juist.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Stel die vraag! Probeer dat experiment! Moedig jij nieuwsgierigheid wel eens aan? Of kun je zelf soms eens een klein zetje gebruiken? Een kleine aanmoediging kan inderdaad zomaar eens het verschil maken. In een onderzoek onder 200 personen vroeg onderzoeker Francesca Gino zich af wat het effect is van een nieuwsgierige aanmoeding tijdens het werk. Wat blijkt?Een klein duwtje in de rug maakt al een groot verschil
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Hoe reageren we op nieuwe dingen? En waarom doet de een dat liever dan de ander? Onze nieuwsgierigheid is enorm belangrijk om te leren en te innoveren. Wetenschappers gingen daarom op onderzoek uit naar de oorsprong van onze nieuwsgierigheid! Daarvoor gingen ze geen mensen bestuderen, maar... orang-oetans. Onderzoeker Caroline Schuppli. “Als we willen weten hoe deze eigenschap is ontstaan, moeten we het bestuderen bij onze naaste verwanten.”
Nog meer nieuwsgierige onderzoeken lezen