Blog Post

Nieuwsgierig het nieuwe jaar in!

Jason Fredrick van Eunen • mrt. 31, 2021

Deze blog delen? Klik hieronder.


2021 staat voor de deur. Een nieuw jaar met vele nieuwe gebeurtenissen om nieuwsgierig naar te zijn. Het einde van het jaar is het perfecte moment om stil te staan bij 2020 én vooruit te kijken naar volgend jaar. Het is niet alleen leuk om te doen voor jezelf, maar ook samen met je klas! Hoe kun jij dit doen? In deze blog lees je hier meer over. Zet jij ook nieuwsgierigheid op je goede voornemens lijstje?

Bewust nieuwsgierig zijn

Het jaar lijkt weer voorbij gevlogen! Tegenwoordig gebeurt er zoveel in één dag dat het soms moeilijk is om alles wat we meemaken goed op te slaan. Wanneer we minder alert zijn op wat we allemaal beleven, dan lijkt de tijd sneller te gaan. Als je wel bewust je aandacht erbij hebt, neem je meer in je op en maak je sterke herinneringen. Hierbij speelt ook nieuwsgierigheid een rol. Als je bewust nieuwsgierig bent leef je in het moment en ben je oprecht geïnteresseerd. Ben je dus benieuwd wat er allemaal om je heen gebeurt óf laat je het aan je voorbij gaan? Dit beïnvloedt hoe je de snelheid van tijd ervaart.

Terugblikken op het jaar

Als we terugdenken komen vaak de bijzondere momenten als eerst naar boven. Echter, de meeste dingen die we doen in een jaar zijn heel gewoon. Die raken vaak het snelst in de vergetelheid. Het is interessant dat juist uit onderzoek blijkt dat we vaak de meeste voldoening halen uit terugdenken aan momenten die heel dagelijks zijn. Je kunt je agenda of fotogallerij doorgaan om deze ‘gewone’ momenten terug te zoeken en te herontdekken, maar je kunt jezelf ook een aantal nieuwsgierige vragen stellen om van jouw jaar te leren. Een leuke vraag is bijvoorbeeld: “Wat kun je nu wat je eerder dit jaar nog niet kon?”.  Wanneer je nieuwsgierig bent naar wat er allemaal in jouw jaar heeft afgespeeld lijkt het ook ineens een veel langer jaar!


Lesidee: Nieuwsgierigheidsboekje

Terugblikken is soms lastig, vaak vergeten we precies wat we gedaan hebben! Wil je jouw leerlingen meer stil laten staan bij wat ze leren doordeweeks? Of wat ze meemaken tijdens hun schooldagen? Introduceer een ‘dagboekje’ bij jouw leerlingen! Ieder kind ontvangt dan een eigen boekje waarin één keer per week wordt geschreven. Je kunt voorbeeldvragen geven als: “Wat was je favoriete bezigheid deze week?” Zo nu en dan kijk je samen terug in het dagboekje en bespreek je dit. En… aan het einde van het jaar heeft je leerling een super toffe herinnering!


Nieuwsgierigheid als goede voornemen

Je kunt terugkijken naar dit jaar, maar natuurlijk ook nieuwsgierig zijn naar het komende jaar. Waar wil je graag meer over leren? Welke ervaringen wil je graag op doen? Wat staat op jouw goede voornemen lijstje? Zet nieuwsgierig zijn erbij! Als houvast kun je hier tijd voor blokken in je agenda, bijvoorbeeld wekelijks een ‘nieuwsgierig kwartiertje’. In dit kwartier neem je tijd om zelf op ontdekking te gaan. Je kunt gaan lezen, praten met anderen, creatief bezig zijn of wellicht een verrassende TED-talk kijken. Deze tijd kun je naast voor jezelf, ook voor je klas inplannen. Zo blijf je nieuwsgierigheid stimuleren door het hele jaar heen.


Lesidee: Nieuwsgierige doelen stellen

Stel doelen met de hele klas en begin het jaar vol nieuwsgierigheid en energie. Wat zou ik graag willen kunnen? Wat wil ik leren? Wat wil ik ontdekken komend jaar? Hele belangrijke vragen, óók voor jonge kinderen.

Waar wil jij

nieuwsgierigheid aanwakkeren?

Klik op jouw keuze!

Nieuwsgierigheid in het onderwijs Nieuwsgierigheid op de werkvloer


Waar wil jij nieuwsgierigheid stimuleren?

Deze blog delen? Klik hieronder.

Jason Fredrick van Eunen | Nieuwsgierig Denken

Over de schrijver

Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.


Schrijf je in voor de Nieuwsgierig Denken nieuwsbrief en mis geen enkele blog.

Neem contact met ons op

Anderen bekeken ook


door Jason Fredrick 10 mrt., 2023
Nieuwsgierigheid is de motor achter een leven lang leren en ontdekken. Als je ergens nieuwsgierig naar bent, wil je daar namelijk álles over weten en kom je in beweging om op onderzoek uit te gaan! Kan deze kracht van nieuwsgierigheid ook worden ingezet om leerlingen te motiveren voor taal en lezen? Jazeker! In dit artikel duik je in de magische wereld van nieuwsgierigheid en ontdek je hoe je nieuwsgierigheid kunt stimuleren in jouw taalonderwijs. Aan het einde vind je vijf leuke tips!
door Jason Fredrick 08 mrt., 2023
Hoe blijf je nieuwsgierig? Door jezelf vragen te stellen over jouw eigen nieuwsgierigheid en verwondering! In deze blog vind je 25 leuke vragen.
door Jason Fredrick van Eunen 20 sep., 2022
edereen is wel ergens nieuwsgierig naar, maar begrijpen we ook goed waar die nieuwsgierigheid vandaan komt? Onder andere het oplossen van onzekerheid speelt een belangrijke rol.  In deze #NieuwsgierigOnderzoek post deel ik met jullie een studie van dr. Lieke van Lieshout en haar collega's. Zij onderzochten de invloed van onzekerheid op onze nieuwsgierigheid en welk gevoel wij daarbij ervaren.
door Jason Fredrick van Eunen 20 sep., 2022
In mijn posts noem ik nieuwsgierigheid vaak dé motor achter een leven lang leren en ontwikkelen met plezier. Voor elke leeftijd! Wat zegt de wetenschap hierover?  In deze post licht ik een onderzoek uit waarin het nieuwsgierig vermogen van 755 mensen en de invloed van nieuwsgierigheid op het nastreven van (leer)doelen en mentale welzijn werd gemeten.
Nog meer nieuwsgierige onderzoeken lezen
Share by: