Hoogbegaafde leerlingen: zo prikkel je hun nieuwsgierigheid

Jason Fredrick van Eunen • 31 maart 2021

Deze blog delen? Klik hieronder.


Als we denken aan een hoogbegaafde leerling komt vaak als eerste in ons op dat hij of zij hoge intellectuele capaciteiten bezit. Een hoog IQ wordt inderdaad vaak geassocieerd met hoogbegaafdheid. Er komen echter veel meer kenmerken  bij kijken. Juist daarom is dit onderwerp erg complex. Hoe kun je hoogbegaafde leerlingen herkennen en hoe kunnen we hun eigen nieuwsgierigheid inzetten om vaardigheden optimaal te ontwikkelen?

Dit artikel is geschreven door Jason Fredrick van Eunen (Nieuwsgierig Denken) en Colette van Triest (Hart voor Talent). Met Nieuwsgierig Denken deelt Jason Fredrick kennis over hoe je nieuwsgierigheid kunt stimuleren in het onderwijs. Colette is een expert op het gebied van hoogbegaafdheid en begeleidt scholen, ouders en kinderen.

👀 Nieuwsgierig naar hoogbegaafdheid

Vroeg signaleren kan al vanaf hele jonge leeftijd. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak al opvallende kenmerken in hun ontwikkeling. Bij jonge kinderen spreken we nog niet van hoogbegaafdheid maar van een ontwikkelingsvoorsprong.  Hoe uit zich dit dan precies? Op jonge leeftijd is bij deze kinderen al te herkennen dat ze een erg lange spanningsboog hebben voor onderwerpen die ze interessant vinden. Ze pikken snel nieuwe kennis op en hebben een buitengewone woordenschat en zinsopbouw om mee te communiceren. Tevens  zijn ze creatief sterk in het leggen van (causale) verbanden en kunnen ze volledig opgaan in hun nieuwsgierigheid vanwege hun intrinsieke motivatie om complexe onderwerpen te ontdekken. In het basisonderwijs kun je dit onder andere herkennen aan tekeningen met extreme details of het spreken over ongewone onderwerpen ten opzichte van leeftijdsgenoten. Daarnaast vinden zij vaak niet of nauwelijks  aansluiting bij leeftijdsgenootjes. Zij  lopen vaak voor in hun sociale -  en/of emotionele ontwikkeling ten opzichte van hun leeftijdsgenootjes.

Nieuw!

Breng nieuwsgierigheid tot leven in je klaslokaal - een online cursus voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.

Online Cursus Onderwijs Nieuwsgierigheid
Klik hier om de cursus te bekijken

🧠 Vaardigheden zijn niet vanzelfsprekend

Dat een kind hoogbegaafd is betekent niet dat deze ook direct uitzonderlijk presteert. Juist onderpresteren is een veelvoorkomend probleem en een grote uitdaging binnen het onderwijs voor deze leerlingen. Niet naar hun potentie presenteren kan veroorzaakt worden door luiheid (“ik kan het allemaal wel” ) óf het niet goed ontwikkeld hebben van essentiële vaardigheden op jonge leeftijd doordat het aanbod destijds niet toereikend was. Waar jongens regelmatig eerder frustratie tonen wanneer de lesstof niet uitdagend is, passen meisjes zich menigmaal juist beneden hun niveau aan. Met name daarom is het bijvoorbeeld bij meisjes vaak lastig te herkennen of er sprake is van onderpresteren.


Om de potentie van een hoogbegaafd kind tot bloei te laten komen is de invloed van de omgeving vaak doorslaggevend. De ouders, vriendjes maar ook zeker de leerkrachten maken hierin het verschil voor de leerling. Bevinden de leerlingen zich in een rijke leeromgeving waarin zij actief worden uitgedaagd? Kunnen ze in hun omgeving (voor die leeftijd vaak ongewone) nieuwsgierigheid kwijt? Het durven hulp vragen is vaak een uitdaging voor hoogbegaafde kinderen. Zij ervaren hulp vragen vaak als ‘falen’. Als omgeving zorg je voor een vruchtbare basis om hun vaardigheden verder te ontwikkelen door actief te laten zien dat ‘fouten’ maken mag en dat vragen stellen deel van het leerproces is. Dit kun je doen door ook jezelf vragen te stellen en jouw eigen fouten bespreekbaar te maken. 

🙏 Ondersteuning van hun nieuwsgierigheid is essentieel

Eveneens hoogbegaafde kinderen hebben ondersteuning nodig om hun nieuwsgierigheid te kunnen volgen en hun talenten te benutten. Geef jij onderwijs aan een hoogbegaafd kind? Dan zijn dit een aantal tips die je in jouw lesstof kunt verwerken, zodat hun nieuwsgierigheid zal worden geprikkeld:


  • Zorg voor verrijking met een hoge moeilijkheidsgraad en open opdrachten waarin ze een beroep kunnen doen op hun creativiteit. Stel vooraf bij voorkeur gezamenlijk met de leerling (autonomie) een doel en succescriteria op om opbrengstgericht te werken. . Te denken valt aan: ‘achter elke zin staat een punt.’ of ‘De gebruikte bronnen zijn genoteerd.’ 
  • Geef ze niet alleen uitdagende, maar ook juist nieuwe leerstof. Laat ze kennismaken met onontdekte gebieden waar ze nieuwsgierig naar kunnen zijn. Je kunt de leerlingen ook zelf vrijheid hierin geven. Stel ze bijvoorbeeld de vraag: waar zou jij nog meer van willen weten?
  • Stimuleer een onderzoekende houding die aanzet tot actief denken (problem-solving) en het hogere orde denken (analyseren, evalueren en creëren) aanspreekt. Van belang is dat de opdracht complex  is. Complexiteit is wat hoogbegaafde kinderen leuk vinden en tevens probleemoplossende vaardigheden mee trainen.

✅ Hoogbegaafdheid is maatwerk 

Net zoals ieder kind hebben ook hoogbegaafde kinderen allemaal hun eigen leerstijl én ook allemaal verschillende manieren om hun nieuwsgierigheid te volgen. Om als leerkracht hoogbegaafde kinderen optimaal te ondersteunen is verbinding creëren tussen jou en de leerling het sleutelwoord. Het werken aan relatie is hierin het beginpunt. Wat heeft dit kind specifiek nodig? Waar kan hij of zij helemaal in opgaan? Hoe kan ik deze nieuwsgierigheid op een uitdagende manier blijven prikkelen? Laat je oprechte interesse zien, ga samen op onderzoek uit en je zult worden beloond met vele momenten van verwondering.


Tip voor morgen!

Hoogbegaafde kinderen hebben geen behoefte aan een extra rekensom of nóg maar een taalboekje. Geef ze de kans en mogelijkheden om hun talenten en vaardigheden verder te ontwikkelen met een vrije opdracht waarin ze hun eigen nieuwsgierigheid kunnen volgen. Laat deze opdracht niet een eenmalig iets zijn, maar iets waar ze structureel als verdieping op terug kunnen vallen. Zo geef je ze de mogelijkheid om ze te specialiseren in een onderwerp dat ze leuk vinden.

Waar wil jij

nieuwsgierigheid aanwakkeren?

Klik op jouw keuze!

Nieuwsgierigheid in het onderwijs Nieuwsgierigheid op de werkvloer


Waar wil jij nieuwsgierigheid stimuleren?

Deze blog delen? Klik hieronder.

Jason Fredrick van Eunen | Nieuwsgierig Denken

Over de schrijver

Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.


Schrijf je in voor de Nieuwsgierig Denken nieuwsbrief en mis geen enkele blog.

Neem contact met ons op

Anderen bekeken ook


door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Krijgt het belang van nieuwsgierigheid prikkelen wel de aandacht die het verdient in het onderwijs?! Iedereen wil immers wel leerlingen die nieuwsgierig zijn naar de lesstof! Maar… wordt hier ook actief op ingespeeld? Hackmann en Engel (2002) zochten dit in een studie uit.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
"Wat zijn nu precies goede vragen om te stellen aan mijn klas?" Dat wordt vaak gevraagd in mijn workshops als we het hebben over nieuwsgierigheid prikkelen in het onderwijs. Een belangrijk component van een vraag die daadwerkelijk nieuwsgierigheid prikkelt is dat de vraag aansluit bij de belevingswereld van diegene aan wie je hem stelt. Een voor de hand liggende vraag verveelt en een ingewikkelde vraag vervreemd juist.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Stel die vraag! Probeer dat experiment! Moedig jij nieuwsgierigheid wel eens aan? Of kun je zelf soms eens een klein zetje gebruiken? Een kleine aanmoediging kan inderdaad zomaar eens het verschil maken. In een onderzoek onder 200 personen vroeg onderzoeker Francesca Gino zich af wat het effect is van een nieuwsgierige aanmoeding tijdens het werk. Wat blijkt?Een klein duwtje in de rug maakt al een groot verschil
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Hoe reageren we op nieuwe dingen? En waarom doet de een dat liever dan de ander? Onze nieuwsgierigheid is enorm belangrijk om te leren en te innoveren. Wetenschappers gingen daarom op onderzoek uit naar de oorsprong van onze nieuwsgierigheid! Daarvoor gingen ze geen mensen bestuderen, maar... orang-oetans. Onderzoeker Caroline Schuppli. “Als we willen weten hoe deze eigenschap is ontstaan, moeten we het bestuderen bij onze naaste verwanten.”
Nog meer nieuwsgierige onderzoeken lezen