Zo prikkel je op afstand nieuwsgierigheid! Tips voor online lessen.

Nieuwsgierig Denken • 2 januari 2021

Deze blog delen? Klik hieronder.


Zoek je naar nieuwsgierige oefeningen om jouw videoles extra leerzaam en leuk te maken? Wil jij de aandacht van je leerlingen helemaal tot het einde vasthouden? De kracht van nieuwsgierigheid helpt jou opweg, óók online op afstand!

Online Nieuwsgierigheid Prikkelen Nieuwsgierig Denken

Waarom nieuwsgierigheid prikkelen?

Nieuwsgierigheid ontstaat als we beseffen dat we iets nog niet weten, maar datgene wel graag willen weten. Als nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd gaan de hersenen van de kinderen aan het werk en versterken ze de verbindingen in hun brein. Er komen allemaal stofjes vrij via het beloningscircuit in het brein, daar worden ze blij van! Nieuwsgierige leerlingen zijn daarom gemotiveerd, stellen veel vragen, zijn leergierig en zijn betrokken in de klas.


Wist je dat? Zelfs wanneer je nieuwsgierig wordt gemaakt naar informatie die niet relevant is aan de lesstof helpt het nog steeds! Het brein prikkelen met een nieuwsgierige oefening voordat de les begint zorgt ervoor dat je daarna andere vakken beter leert en onthoudt.


De rol van de leerkracht

Leerkrachten hebben de sleutel in handen om een nieuwsgierige sfeer in de klas te creëren en zo nieuwsgierigheid bij hun leerlingen te prikkelen. Hoe pak je dat aan? Jouw eigen nieuwsgierigheid tonen als leerkracht speelt hier een belangrijke rol in. Laat je leerlingen merken hoe leuk nieuwsgierigheid is en neem ze mee in je enthousiasme. Vertel eens over een moment deze wek toen je zelf nieuwsgierig naar iets was. Wat deed het toen met je? Welke vragen kwamen er in je op? Zo laat je leerlingen kennismaken met wat het precies betekent om nieuwsgierig te zijn. Als je zelf het goede voorbeeld geeft, zullen je leerlingen volgen!

Nieuwsgierigheid prikkelen op afstand

Op afstand lesgeven is heel wat anders dan direct contact hebben met jouw leerlingen als ze in de klas zitten. Hoe houd je de aandacht vast? Hier kun je heel creatief mee zijn. Je hebt in ieder geval altijd drie tools tot je beschikking: 1) je camera, 2) je geluid en 3) je scherm dat je kunt delen. Daarnaast ben je ook in een andere omgeving (thuis, niet op school) die je als nieuwe inspiratie kunt gebruiken. Laat de leerlingen actief meedoen via de chat, geef ze om en om de beurt of laat ze samen nieuwsgierig zijn in groepjes via breakout rooms.


Tip! Nog leuker is het om nieuwsgierigheid te prikkelen als je één van de drie tools weglaat. Laat bijvoorbeeld eens je camera uit en laat je leerlingen via geluiden raden waar je bent óf doe je geluid uit en laat de kinderen raden wat je uitbeeldt! Lachen gegarandeerd.     


Voorbeeld: Geheimzinnige voorwerpen!

Wie zegt dat aandacht activeren moeilijk moet zijn? Nieuwsgierigheid prikkelen kan al met de meest alledaagse voorwerpen... super simpel dus! In deze video vertel ik je de oefening 'Geheimzinnig voorwerp'. Deze is bijvoorbeeld erg leuk om te gebruiken in het begin van de les! Welk voorwerp zou jij gebruiken hiervoor?

Nog meer leren over nieuwsgierigheid prikkelen?

Volg de online training Nieuwsgierige Videolessen. In deze training van Nieuwsgierig Denken leer jij aan de hand van 12 videos en verschillende oefeningen hoe jij je leerlingen ook via online op het puntje van hun stoel krijgt tijdens de les! Nieuwsgierig? De training kost slechts €9.95 en is ongelimiteerd te bekijken. Klik hier voor meer informatie!

Waar wil jij

nieuwsgierigheid aanwakkeren?

Klik op jouw keuze!

Nieuwsgierigheid in het onderwijs Nieuwsgierigheid op de werkvloer


Waar wil jij nieuwsgierigheid stimuleren?

Deze blog delen? Klik hieronder.

Jason Fredrick van Eunen | Nieuwsgierig Denken

Over de schrijver

Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick van Eunen (1995) met zijn bedrijf Nieuwsgierig Denken. Zijn onuitputtelijk nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren en zichzelf te ontwikkelen. Met Nieuwsgierig Denken deelt hij deze passie voor een leven lang ontwikkelen met de wereld en laat hij mensen kennismaken met de kracht van nieuwsgierig zijn voor organisaties, het onderwijs en persoonlijke groei. Jason laat zien dat het trainen van nieuwsgierigheid op elke leeftijd en op elk moment kan. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk en makkelijk.


Schrijf je in voor de Nieuwsgierig Denken nieuwsbrief en mis geen enkele blog.

Neem contact met ons op

Anderen bekeken ook


door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Krijgt het belang van nieuwsgierigheid prikkelen wel de aandacht die het verdient in het onderwijs?! Iedereen wil immers wel leerlingen die nieuwsgierig zijn naar de lesstof! Maar… wordt hier ook actief op ingespeeld? Hackmann en Engel (2002) zochten dit in een studie uit.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
"Wat zijn nu precies goede vragen om te stellen aan mijn klas?" Dat wordt vaak gevraagd in mijn workshops als we het hebben over nieuwsgierigheid prikkelen in het onderwijs. Een belangrijk component van een vraag die daadwerkelijk nieuwsgierigheid prikkelt is dat de vraag aansluit bij de belevingswereld van diegene aan wie je hem stelt. Een voor de hand liggende vraag verveelt en een ingewikkelde vraag vervreemd juist.
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Stel die vraag! Probeer dat experiment! Moedig jij nieuwsgierigheid wel eens aan? Of kun je zelf soms eens een klein zetje gebruiken? Een kleine aanmoediging kan inderdaad zomaar eens het verschil maken. In een onderzoek onder 200 personen vroeg onderzoeker Francesca Gino zich af wat het effect is van een nieuwsgierige aanmoeding tijdens het werk. Wat blijkt?Een klein duwtje in de rug maakt al een groot verschil
door Jason Fredrick van Eunen 10 maart 2025
Hoe reageren we op nieuwe dingen? En waarom doet de een dat liever dan de ander? Onze nieuwsgierigheid is enorm belangrijk om te leren en te innoveren. Wetenschappers gingen daarom op onderzoek uit naar de oorsprong van onze nieuwsgierigheid! Daarvoor gingen ze geen mensen bestuderen, maar... orang-oetans. Onderzoeker Caroline Schuppli. “Als we willen weten hoe deze eigenschap is ontstaan, moeten we het bestuderen bij onze naaste verwanten.”
Nog meer nieuwsgierige onderzoeken lezen